Jangan peduli apa orang kata


||  Assalammualaikum ||

فَبِأَيِّ آلَاء رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ
"Maka nikmat Tuhan yang mana satukah yang mahu kamu dustakan?"

Alhamdulillah,
Hari ini Allah masih memberi peluang untuk aku bernafas, untuk terus hidup di bumi Allah.
Aku tak pernah terfikir hidup ni akan ada peristiwa seperti drama...
Banyak benda yang kita tidak boleh jangka boleh berlaku...

Ingatlah, kita tidak ketahui segala perancangan Allah, tetapi perancangan Allah itu sentiasa yang terbaik.
Firman Allah s.w.t 
"Sesungguhnya Aku mengetahui apa yang tidak kamu ketahui" (2:30)
Hidup tanpa ujian itu mustahil.
Dulu aku pernah diuji dengan kata-kata...bukan sekali..

"Aku ingin meneruskan dakwah..yang penting Islam harus berkembang"

Aku seakan gagal...aku mula lemah bila ditimpa masalah dan pada saat itulah Allah menguji.

"Siasah juga penting!"

Sekali lagi, kata-kata itu diuji...tapi, aku gagal, saat itu aku tak dapat teruskan jalan dalam medan siasah dan pada masa itu aku takut untuk kehadapan, membantah itu dan ini...akhirnya aku mati di situ.

Sebenarnya kita sedar semua perkara, tapi kita tak yakin dengan kemampuan kita...
Mungkin bukan 'kita' tapi 'aku'

Dan, hari ini mungkin aku akan diuji lagi dengan kata-kata...

"Hilangnya satu platform dakwah bukan semestinya aku juga harus hilang"

Aku bersedia untuk diuji....

Selama ni, aku tidak suka dengan jawatan aku, aku kerap mempersoalkan kenapa aku di sini?
Ego aku, mungkin itu yang tinggi. :'(
Tapi...aku sedar, sampai bila kita nak memilih tugas? sampai bila?

Aku belajar semua tu,
Memang aku bersalah dengan semua orang.
Tipu la kalau aku kata aku bahagia duduk rumah dan tinggalkan sahabat...
Bohong kalau kata itu bahagia...

Kita akan selalu berasa lemah setiap kali diuji,
Menangis saat diasak dugaan...
Tapi bersyukurlah kerana kita terpilih untuk diuji.
Sungguh Allah masih sayang pada kita.

Walau apa pun yang terjadi hari ini,
Mungkin Allah tahu siapa yang lebih layak.
Berdakwah tidak semestinya kita memerlukan satu platform, baru kita boleh bergerak.

Aku bersyukur masih bersama sahabat-sahabat ini.
TS6
Orang-orang yang kuat..dan ajar aku jadi kuat.
Walaupun ada diantara mereka yang aku masih belum cukup kenal, dan masih belum faham akan pemikiran mereka, tetapi Allah datangkan mereka pada aku untuk menerima ujian yang sama pada akhirnya.

Namun, aku dididik untuk faham, bahawa yang indah itu tidak sentiasa kekal indah.
Setiap perjalanan kehidupan kita, Allah pasti akan uji, bagaimana ikhlas fillah yang kita zahirkan pada sahabat.

"Sahabat yang baik adalah apabila dipandang wajahnya mengingatkan kita kepada Allah, mendengar kata-katanya menambahkan ilmu, melihat gerak gerinya membuatkan kita takut kepada Allah, berkawan dengannya membawa kita berjuang ke jalan Allah"

Derita, sedih, gembira...semua ni kita akan rasa.
Andai suatu hari nanti mereka akan hilang, janganlah keikhlasan kita turut hilang bersama
Ikhlaskan segala kebaikan kita kepada mereka.
Malu nak kata aku menangis sekarang,


Ada yang faham dan dengar segala masalah kita,
Ada yang selalu memberi nasihat bila kita lemah,
Ada yang sanggup berkorban apa saja, bila kita sedang menghadapi masalah.

"Lin, dah makan?"  
"Lin, datang la rumah...jom makan sama" 
"Lin, di mana?" 
"Lin, datang la sini..." 
"Lin, jangan pergi sendiri..."

Dari mereka aku dengar semua ni...

Mungkin Allah nak tunjuk satu hikmah yang kita tak tahu,
Kalau bukan hari ini, mungkin pada hari akan datang.

Dan harini, aku berazam untuk lupakan semua masalah.
Orang nak buat jahat kat kita ke,
Orang nak beranggapan buruk tentang kita ke, nak benci kita ke....
Jangan peduli apa orang kata...
Redha Allah paling penting,
Tak ada siapa dalam dunia ni yang kita perlu takut...
Berjalanlah kita di atas bumi Allah ini dengan keredhaanNya.
Biarlah aku rasa nikmat mempunyai sahabat ni...walaupun aku tak tahu sampai bila.

-_-

Skills are precious nowadays


|| Assalammualaikum ||

Have no idea why I'm blogging right now...

Just want to say,
I think I need to be more serious in talk...I mean in here.
Recently, I'm using this site to kick out everything that make me upset...but people don't know what the input I want to give...'what is the story about?'...'I can't understand'...thanks for shooting me with realization. ^_^

Actually, I'm not blogging for people to read...
What I write is all about my condition, what I wanted to share...what I felt for something....what is my opinion about some situation..and everything about what I want....,thats it.
Sorry for not showing some comments.
 
Ok, need to be serious...
I think I should be serious not because of what people said, it is just because..I need this skill.
Since I'm start thinking about "other skill" that I have to put in my resume...
'creating blog' is also a skill that we can put in our resume...(my lecture said)

Since I've no special skill that can be use for job application,
I can start to be serious with this skill...so, after this, any request for your blog design, can contact me through...haha

Nowadays, skills is more important than what cgpa that you get...
My father advice me, "improve your skill, no worry about what you think you can't do..."

3 days 2 nights just to think about his word..

Now I gets what he mean,
"find out what your ability to improve your skill, no worry if you can't do the things that you think you can't, just do what you can, perfectly"

I think so...

So now, I dream to have all the graphic software to improve my skill in graphic designing or visualization.

You makes your own choice...
"DO WHAT YOU LIKE, OR LIKE WHAT YOU DO"
In previous class, my lecture ask all students...."what is your ambition?"
I've no idea and everyone also have no answer...

How hard to think about what we wanted to be in future...
The lecture asked the students to start think about it, and now I got what career that I choose.

I dream to be a business person...
I want to sell products with my own brand.
Like, boutique...selling clothes, hijabs or in other words 'Muslim Stuff'

Other than that, I already planning this with my younger sister...since she is master in making pastry (with google university :D) and having good cooking skill.
She love to try any kind of food, and the pastry she did is good, as good as France bread.
so, I hope...I can help her to open a cafe with the  surroundings state just like a Korean cafe.
An advance, she is professional in art and doodling...so, we also planning to open a gallery of art inside the cafe.

That is my younger sister's skill...
But...I'm still don't know what special skill that I can do other than designing...hah

We plan everything that we want, but don't forget, Allah also have the better plan for us.
thanks,,,:)


Contact Form